Dieselbus 61
(serie 59-68, in 1997 vernummerd in 3359-3363+1364-1368)
Volvo B10M-58/Den Oudsten B88 | chassisnummer: YV31MGC13KA022188 |
bouwjaar 1989 | 45 zit- en 38 staanplaatsen |
Kenteken | VF-15-XH |
In dienst: 10-11-1989 | uit dienst: 1-2014 |
Status | rijvaardig |
Dit is de enige niet-trolleybus in de collectie van de STA.
Na de slechte ervaringen met de B79-dieselbussen van Den Oudsten - de trolleys voldeden veel beter - werd besloten om voor vervangende bussen met Volvo als chassisleverancier in zee te gaan en Den Oudsten de carrosserieën te laten bouwen. In de jaren 1989 tot en met 1992 kwamen er 38 Volvo’s in normale uitvoering (12 meter lang) en 7 in gelede uitvoering (18 meter lang) in dienst. Tevens kwamen er in 1990 elf Volvo- trolleybussen (zie verder bij museumtrolleybus 5180). Het was de laatste bestelling van bussen door het Gemeente Vervoerbedrijf Arnhem dat immers in mei 1993 met de GSM fuseerde tot GVM. Na de fusie met de TET tot Oostnet in 1997 kregen de bussen nummers van vier cijfers in plaats van twee, waarbij bij de meeste dieselbussen het vroegere wagenparknummer aan de laatste twee cijfers te herkennen was. De Volvo’s voldeden goed.
In de jaren 2004 en 2005 gingen de meeste buiten dienst. De 3361 werd begin 2004 uitverkoren om omgebouwd te worden tot ontijzelingswagen als opvolger van de in 1988 omgebouwde DAF MB200 dieselbus 70 die het dienstnummer 7 had gekregen. Tot begin 2015 werd de 3361 ’s winters gebruikt om, indien nodig, de trolleybovenleidingen van ijs en rijp ontdoen.
Een paar maanden later ging de in 2008 in 3025 omgenummerde bus naar de SVA en op 21 juni 2018 naar de STA.
Bij de ombouw tot ontijzelingsbus was het grootste deel van het interieur verwijderd.
Bij de restauratie en terugbouw naar een bus voor personenvervoer in 2019 is gebruik gemaakt van het identieke interieur van trolley 5177.
De 61 heeft nu 41 zit- en 43 staanplaatsen.