Trolleybus 5180
ex 0180, ex 180 (serie 5172-5182, ex 0172-0182, ex 172-182)
Volvo B10M-58-E-Kiepe/Den Oudsten | chassisnummer: YV31MXX14LA023865 |
bouwjaar 1990 | 36 zit- en 45 staanplaatsen |
Kenteken | VH-47-PH |
In dienst: 10-7-1990 | uit dienst: 23-11-2012 |
Status | in restauratie |
Ter vervanging van de DAF/Den Oudsten trolleybussen 121-130 uit 1974 bestelde het GVA in 1989 bij Den Oudsten tien trolleybussen op een Volvo-chassis met een elektrische installatie van Kiepe. Nadat B79-trolley 157 in mei 1989 als gevolg van brandschade was afgevoerd, werd de bestelling met een elfde trolley uitgebreid. De Garbe Lahmeyer elektromotor van de 157 was nog bruikbaar en werd in een van de Volvo’s geplaatst. In juni en juli 1990 kwamen de Volvo-trolleys met de wagenparknummers 172-182 in dienst. Het waren de laatste trolleybussen met een hoge vloer.
Al sinds het midden van de jaren 50 werden er door het GVA diesel- en trolleybussen gekocht van hetzelfde merk en type zodat er minder onderdelenreserve aanwezig hoefde te zijn. Zodoende kwamen er in de jaren 1989 t/m 1992 ook 45 Volvo/Den Oudsten dieselbussen, waarvan 7 gelede, in dienst.
De F&G elektromotoren van 10 van de 11 trolleys leverden vanaf het begin problemen op. De acceleratie was matig en ook waren er problemen met de inwendige weerstand bij ongunstige weersomstandigheden. Ook na reparatie bleven er problemen en eind 1995 werden deze elektromotoren door exemplaren van Skoda vervangen. Deze voldeden wel goed.
Ook de Volvo trolleys gingen in mei 1993 van het GVA over naar de GVM, in januari 1997 naar Oostnet en in mei 1999 naar Connexxion. In juni 1997 werden ook zij vernummerd door een 0 voor het bestaande wagenparknummer te plaatsen. In oktober 2007 werden de 0172-0182 in verband met het nieuwe Infoxx-systeem nogmaals vernummerd, de 0 werd vervangen door een 5.
Na aflevering van negen gelede Hess-trolleys in het laatste kwartaal van 2009 werden negen van de elf Volvo-trolleys buiten dienst gesteld. Vijf stuks werden in 2012 en 2013 geëxporteerd naar het trolleybedrijf van Chernivtsi in de Oekraine. Alleen de 5177 en 5180 bleven - als laatste niet gelede trolleys - nog even rijden, voornamelijk op de rustige lijn 2.
Na bijna 22½ jaar in dienst te zijn geweest en rond de 1,1 miljoen kilometer te hebben gereden,
werden beide trolleys eind november 2012 buiten dienst gesteld en gingen zij op 12 maart 2013 naar de SVA.
Op 21 juni 2018 werden de trolleys eigendom van de STA.
De 5180 kreeg de status van museumbus, terwijl de 5177 onderdelenleverancier werd.